7 populära träningsövningar du kan göra hemma utan redskap

Att hitta tid för att gå till gymmet är en svår uppgift för många i det stressade samhälle vi lever i idag. Ändå får man inte glömma bort hur viktigt det är att röra på sig. Forskning har visat att korta stunder av intensiv träning kan ge lika goda resultat som långa pass med lågintensiv träning. Med andra ord går det att Bli råstark med populära burpees hemma i vardagsrummet. Det enda som krävs är några minuter av din tid.

Promenera varje dag

10 000 steg om den, den devisen kan de flesta. Att ta en rask promenad varje dag innebär att vi håller vikten lättare samt får ett starkt hjärta och psyke. Att promenera har så många hälsofördelar även om många har svårt att se det som träning. En stor fördel med att promenera jämfört med exempelvis löpning är att risken för skador är minimal. Dessutom får du frisk luft samtidigt som kroppens muskulatur stärks.

Det är lätt att komma igång med promenader, det enda som behövs är ett par bra skor och sedan är det bara att ge sig ut och upptäcka vilken som blir favoritsträckan. Det går även att lägga till ett par stavar för att få ut mer av träningen. Är det riktigt dåligt väder så kan ett tips vara att gå i trappor istället. Träningsformen är inte lika skonsam som en vanlig promenad men ger starka ben och en välformad stuss.

Armhävningar ger en stark kropp

Armhävningar är en fantastisk helkroppsträning som tränar mer än bara biceps. Det fantastiska med armhävningar är att det finns olika svårighetsgrader att prova på och att de går att utföra i stort sett precis vart som helst. Är du riktigt duktig kan du köra en Rocky Balboa och göra armhävningar med en arm i taget, eller varför inte klappa händerna i mellan varje hävning?

Nybörjare kan med fördel göra armhävningar knästående eller mot en vägg och sedan öka svårighetsgraden när tekniken och styrkan blir bättre. De som redan är duktiga kan öka antalet armhävningar under träningspasset. Armhävningar tränar både bål, bröst och armar men även benen stärks. Ett klassisk övning som många hyser en hatkärlek till.

Crunches och knäböj

Crunches påminner väldigt mycket om klassiska situps men det finns några skillnader. När du utför crunches går överkroppen inte lika högt upp och du har med fördel armarna bakom huvudet i stället för korslagda över bröstet. Crunches är bästa sättet att träna magmusklerna och få de eftertraktade “rutorna”. Det går även att variera crunches på olika vis, exempelvis kan du göra sneda för att musklerna på sidan ska få arbeta. En annan variation är att göra cyklande rörelser med benen.

Knäböj är den viktigaste övningen av alla om man får tro vissa experter. Det är en populär övning, särskilt bland damer, eftersom de formar stjärten och benen. Knäböj kallas ofta för squats och om du vill få ett bättre resultat går det att lägga till vikter. En övning som är lätt att utföra och som inte kräver någon utrustning. Se bara till att du håller kroppen i en korrekt position.

Klassiska och nyttiga krysshopp

Ni har sett dem på journalfilmerna och utfört dem i skolgymnastiken, vi talar självklart om klassiska krysshopp. En övning som både fungerar som uppvärmning och som cardio. Ingen utrustning behövs och det går att utföra dem överallt. Stå ihop med benen och hoppa samtidigt som du för ut armar och ben och landar sedan som ett X. Nästa hopp för du ihop kroppen och landar med benen ihop och armarna längs sidorna.

Denna övning kallas också för sprattelgubben och är en riktigt klassiker inom gymnastikvärlden. På engelska kallas hoppen för jumping jacks och är utmärkt för armar och ben. Eftersom det är en hoppande övning så ger den givetvis även bättre kondition. Tänk bara på att om du har problem med knän så undvik hoppade övningar eftersom nedslagen innebär extra belastning. Annars är detta en toppenövning som hängt med i flera decennier.

Träna med tyngder

Att träna med tyngder ger bättre resultat än utan helt enkelt för att kroppens muskler får arbeta hårdare. Det gäller alla övningar, även om det bara handlar om en promenad. Lägg till ett par hantlar och vips så får du en mer avancerad träningsform. Nu kanske du tror att du behöver springa iväg och köpa massor av träningsredskap? Det behöver du inte, det finns ofta massor av saker i hemmet som går att använda som extra vikter.

När du börjar att träna med vikter är det viktigt, som med alla övningar, att du inte går ut för hårt. Öka istället successivt för att undvika skador. Du kan även ta hjälp av utbildade instruktörer som kan visa hur du på ett effektivt vis kan utföra träning i hemmet. Styrketräning är, när det utförs korrekt, en otrolig träningsform som verkligen sätter musklerna i arbeta och formar kroppen.

Dans – en rolig pulshöjare

Dans är en riktigt rolig träningsform. Poledance har blivit stort de senaste åren och det enda som behövs hemma är en stång. De flesta som tränar dans går i olika träningsklasser på gymmet eller i en dansskola. Fast det går att bränna kalorier genom att dansa hemma också. Sätt på din favoritmusik och låt kroppen ryckas med. Använd skurkäppen som din partner så har du ett rent hem efter passet. En halvtimmes dans om dagen formar kroppen och gör din hjärna gladare och stresståligare.