Vilken mat är viktig för ett hälsosamt liv?

När det kommer till hälsa finns det få saker som spelar lika stor roll som maten du stoppar i dig på daglig basis. Det krävs dock ingen doktor för att förklara att det du äter har en direkt påverkan på din hälsa, både mentalt och kroppsligt. I tidningar och på hemsidor så bombarderas vi ständigt av rubriker i stil med ”Ditt livs 13 viktigaste kostråd” och hur du ska bära dig åt för att inte bara leva ett hälsosamt, men även långt liv.

Olika mat ger olika

Har du någonsin tänkt på den matkultur som du är en del av och vilken konsekvens den har för ditt liv? I Sverige konsumerar man till exempel mycket mejeriprodukter medan man i asiatiska länder använder sig mycket av ris. Alla matkulturer har sina egna favoritprodukter och de påverkar din kropp olika. Har du någonsin tänkt på varför asiater ser unga ut så länge? Det har inte bara att göra med genetik men även med kost.

Oavsett om du är bosatt i Sverige eller Kina så är det viktigt att tänka på den matkultur som finns på ditt jobb eller i din umgängeskrets. Alla dina kompisar kanske gillar att dricka ett glas vin varje kväll eller så kanske ni alla uppskattar att köra grillkvällar så fort helgen börjar närma sig. Genom att bli uppmärksam på din personliga matkultur så kan du börja göra nödvändiga ändringar.

Tänk på hjärtat

Hur kan man då börja äta hälsosamt? Du kan börja med att tänka på hjärtat, det viktigaste organet i din kropp. För att leva ett sunt liv är det därför viktigt att du äter på ett sätt som tar hand om hjärtat. Det betyder att du bör fokusera på mat som grönsaker, fullkorn, fisk, nötter, bönor och mejeriprodukter med låg fetthalt. Få hjälp av Vårdguiden att äta hälsosamt om du känner dig vilsen.

När det kommer till fisk gör du bäst i att sikta in dig på forell, sill och lax. Dessa tre fisksorter innehåller massor av Omega-3 och nyttiga fettsyror som i förlängningen kan förebygga och minska risken för hjärtsjukdomar och även sänka ditt blodtryck. Försök att äta dessa fisksorter åtminstone två gånger i veckan.

Mat som är bra för hjärnan

Det finns ett par sjukdomar som äldre människor ofta dras med. En av dem är försämrat minne, som i fallet med sjukdomen Alzheimers. Studier visar att detta beror på en brist av B-12-vitaminer. Se till att få i dig dessa vitaminer genom att bland annat äta fullkorn, mejeriprodukter, fisk och kött. Se även till att undvika stora mängder av rött kött, vitt bröd, margarin, pommes frites och dricka som innehåller väldigt mycket socker.

En annan bra kost för att förbättra ditt minne och arbeta förebyggande är att få i dig massor av antioxidanter. Frukter och bär är båda livsmedel som innehåller massor av antioxidanter. Vissa frukter innehåller mer än andra, som till exempel blåbär. Det är både svårt och lätt att äta rätt men när du lärt dig grunderna blir det enklare att navigera i matdjungeln.

Protein – Bra för muskler

När det kommer till muskler är det viktigt att du får i dig tillräckligt med protein. Det är extra angeläget om du exempelvis styrkelyfter, då behöver din kropp mycket protein för att kunna bygga upp de muskler som du påfrestar på gymmet. När du blir äldre så kommer du också att behöva mer protein för att hålla dig i god form. Du kan hitta protein i mycket men de mest proteinrika matvarorna är bland annat kött, fettfri yoghurt, ost, mjölk, fisk, sjömat och bönor.

Om du verkligen vill se till att du får i dig mycket protein ska du fokusera på ägg. De är väldigt proteinrika och innehåller dessutom inte mättat fett som exempelvis kött. Det finns massor av sätt att tillaga ägg så se till att arbeta kreativt i köket när du tillagar den kost som kommer att få din kropp att tacka dig.

Tillskott – bra eller dåligt?

Om har svårt att få i dig tillräckligt mycket protein eller vitaminer så kan du överväga att ta tillskott. Det kan exempelvis vara svårt för hårt tränande människor att få i sig den mängd av protein de behöver genom endast normal kost. Proteintillskott har därför blivit en populär produkt som numera är vanligt förekommande hos både professionella atleter och för dem som tränar för att hålla sig i bra form.

Innan du köper protein- eller vitamintillskott är det viktigt att du tar ett prat med din läkare. Det vore till exempel dumdristigt att äta proteintillskott om du redan har en balanserad kost som ger dig allt protein du behöver. Vissa vitaminer och ämnen kanske du inte är medveten om att du får i dig och därför kan det vara en bra idé att ta en närmare titt på dina matvanor.

Lev ett hälsosamt liv!

Speciellt i början kan det kännas svårt att hitta rätt bland all tillgänglig information, speciellt då många uppgifter är motsägelsefulla. Det är aldrig bortkastad tid att utbilda sig inom kost och näring. Kom också ihåg att din kropp är unik, lär dig att lyssna på den och du kommer att kunna ta del av ovärderlig information som inte går att finna på nätet. En hälsosam kropp leder till ett lyckligt liv – Lycka till!